ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
στην οδό Αναπαύσεως
στην οδό Αναπαύσεως
Τα εργαλεία
ενός γλύπτη στην αρχή του περασμένου αιώνα όπως απεικονίζονται στο μνημείο του γλύπτη Γεωργίου Κόσσου που βρίσκεται στο τμήμα 5/764. |
Ανεβαίνοντας
την οδό Αναπαύσεως προς το Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών, συναντάς το
εργαστήριο γλυπτικής του κ. Νίκου Γεωργίου που βρίσκεται επί της οδού Αναπαύσεως. Αριστερά και δεξιά της
εισόδου έχουν στηθεί ολόσωμα αγάλματα.
Αν κοντοσταθείς στην πόρτα θα δεις μερικά από τα έργα του. |
Δημιουργεί εκμαγείο από το πηλό χρησιμοποιώντας γύψο.
Για ένα μεγάλο χρονικό
διάστημα μέσα στο 2016 παρακολουθούσαμε την πορεία της κατασκευής του αγάλματος του αγωνιστή για την Ελληνική Ελευθερία, ο άγνωστος
πολεμιστής το οποίο θα τοποθετηθεί στο πάρκο Νέδοντα
στην Καλαμάτα.
Ιδού
το φωτογραφικό υλικό.
Με σφυρί και σμίλι
Αν ο γλύπτης εργάζεται και μπει κάποιος
μέσα στο εργαστήριο σταματά αμέσως προκειμένου να μην πεταχτεί κάποιο κομμάτι μαρμάρου.
|
Το εργαλείο λέγεται macchinetta di punta ή παντογράφος. Αυτό το μηχάνημα μετρά με ακρίβεια το γύψινο πρόπλασμα. Στη συνέχεια μεταφέρει το μηχάνημα έχοντας τις μετρήσεις από το πρόπλασμα στο μάρμαρο. Ετσι μπορεί να ξέρει το βάθος που πρέπει να λαξεύσει σε ένα συγκεκριμένο σημείο. Βλέπε https://www.youtube.com/watch?v=wPM62HDJbms για να δείτε πως λειτουργεί.
|
Ο γλύπτης κ. Νίκος
Γεωργίου επί τω έργω με τα εργαλεία της γλυπτικής
|
Το γύψινο και το μαρμάρινο σε αρχικό στάδιο |
Τα σημεία του γλυπτού
Ο γλύπτης βάζει τα σημεία με μολύβι και η βελώνα
δείχνει που πρέπει να λαξεύσει περισσότερα προκειμένου να φτάσει στο σωστό βάθος. (1)
|
Μήνες
αργότερα: Το εκμαγείο με γύψο και το μαρμάρινο σε προτελευταίο στάδιο. Το κόστος δεν είναι μικρό εξού και δεν κάνουν πλέον τέτοιες παραγγελίες για το νεκροταφείο.
|
Το συγκεκριμένο έργο ονομάζεται: "Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΙΜΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΟΥ ΄21" το οποίο θα τοποθετηθεί στο πάρκο Νέδοντα στην Καλαμάτα και έχει φιλοτεχνηθεί ααπό το Εργαστήριο του Νίκου Γεωργίου, Αναπαύσεως 30 Αθήνα.
(1) Πριν από το μέθοδο με το macchinetta di punta χρησιμοποιούσαν διάφορους μεθόδους προκειμένου να μετρήσουν. Ενας τρόπος ήταν αυτό που ονόμαζαν "κουμπάσα". Ειδικότερα, ο γλύπτης επέλεγε το σημείο του προπλάσματος που ήθελε να μεταφέρει στο μάρμαρο ξεκινώντας από τα πιο εξέχοντα και από τρία διαφορετικά σημεία, σταθερά σημεία παίρνοντας αποστάσεις για το επιλεγμένο σημείο μέχρι τα κουμπάσα να ανταμώσουν. Στο σημείο εκείνο στο πρόπλασμα ένα καρφάκι. Κατόπιν μεταφέρει τα ανοιχτά κουμπάσα στο μάρμαρο και με τον ίδιο τρόπο στα τρία διαφορετικά σημεία εφαρμόζει τα κουμπάσα μέχρι να ενωθούν και να αποτυπωθεί στο μάρμαρο το ίδιο σημείο που έχει επιλέξει ο καλλιτέχνης στο πρόπλασμα- «μέχρι να σμίξουν τα κουμπάσα τρώμε το μάρμαρο». Στο σημείο που θα ενωθούν ο καλλιτέχνης με ένα λεπτό καλέμι την πόντα κάνει πονταρισιά πάνω στο μάρμαρο.
Πηγές
http://www.thesculptorsfuneral.com/episodes/
Ευθυμία Μαυρομιχάλη: http://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/30368
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου