Η ΓΥΝΑΙΚΑ
Ανάμεσα στους ήρωες του ΄21 και τους πολιτικούς, πνευματικούς
και οικονομικούς παράγοντες της εποχής στην Ελλάδα υπάρχουν και οι Γυναίκες
στο Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών. Η απεικόνιση των γυναικών σε αντίθεση με τις
γυναικείες φιγούρες όπως οι άγγελοι ή το πνεύμα που θρηνεί είναι σαφώς
λιγότερες. Η χρυσή εποχή των γλυπτών του 19ου αιώνα και αρχές του 20ου ήταν όντως ανδροκρατούμενη
εποχή και ο άντρας εκπροσωπούσε τα οικογενειακά μνημεία.
Σας παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα από τις Πρώτες Κυρίες. Άλλοτε
είναι κομψή, ή επιβλητική ή μυστήρια μα και αισθησιακή.
Η προτομή της Καλλιρόη Παρρέν. Ήταν φεμινίστρια, εκδότης της
εφημερίδας "Εφημερίς των Κυριών", ιδρυτής του
"Λυκείου των Ελληνίδων' και ήταν η πρώτη που κίνησε το θέμα της παραχώρησης
δικαιώματος ψήφου στις γυναίκες. Γλύπτης προτομής: Κώστας
Βαλσάμης.
|
Ο τάφος είναι πολύ παλιός και τα γράμματα δεν είναι
ευανάγνωστα. Οι μπούκλες όμως της Μαρίας Τριανταφύλλου Παντζούρη
έχουν μείνει ακέραιες στο χρόνο. Τμήμα 5/575
|
Θυμίζει φωτογραφία της εποχής. Οικογενειακός τάφος του 'Οθωνα Τετενέ. |
Μια άλλη φεμινίστρια της εποχής. Προς μεγάλη έκπληξη των Αθηναίων ζήτησε να θαφτεί στο μνημείο του πρώτου συζύγου της και άφησε πολλά λεφτά σε ιδρύματα. Ο γλύπτης Φιλιππότης σαν μόδιστρος της έραψε μια περίτεχνη μπλούζα. Τμήμα 1/115. Μαρία Κασσιμάτη. Γλύπτης: Δημήτρης Φιλιππότης. |
Το έντονο
βλέμμα της συγγραφέως Χαρίση Πουλίου,
Γλύπτης Γ. Λαμπαδίτης, Τμήμα 5/219
|
Η
λεπτομέρεια της μπλούζας της
|
Η τραγουδίστρια της Νίκης - η Σοφία Βέμπο! Απεικονίζει
την Σοφία Βέμπο με χαμόγελο− το μοναδικό χαμόγελο στα γλυπτά του Νεκροταφείου.
Τμήμα 4/220 Γλύπτης: ΄Ικαρης.
Το μνημείο της Μαρίκας Κοτοπούλη, το οποίο βρίσκεται
στο τμήμα Πολυτελείας του Πρώτου Νεκροταφείου. Τότε ήταν η μοναδική γυναίκα που τάφηκε στο Τμήμα Πολυτελείας αφού ο χώρος προοριζόταν μόνο για τους εξέχοντες άνδρες.
|
Η Ελένη Παπαδάκη Τμήμα 1/375
Γλυπτό του Ευάγγελου
Μουστάκα. (1987) διάλεξε το ρόλο της
ως Ρεγάνη στο "Βασιλεά Ληρ" για ν' αποδώσει τη μορφή της. |
en face Τμήμα 4/ 313 |
Ο γλύπτης, Γεώργιος Μπονάνος την έντυσε με φόρεμα
που αφήνει ακάλυπτα τα καλοσχηματισμένα πόδια της. Το σώμα της εκπέμπει θηλυκότητα ενώ το πρόσωπο είναι ανέκφραστο Τμήμα 7/41.
|
Οικογενειακός Τάφος Ιωάννης Χαρισιάδης, Τμήμα 14/31. Γλύπτης: Γιαννάκος
Ολόκληρο το άγαλμα
|
Η πανέμορφη Σοφία Χέλμη. Φαίνεται ότι προσπαθεί να θυμηθεί αν ξέχασε κάτι ή μήπως η ίδια παρακολουθεί κάποια συζήτηση; Τμήμα 4/64, Γλύπτης: Ιωάννης Βιτσάρης
Οικογενειακός Τάφος Γεωργακοπούλου. Δεν βρέθηκε υπογραφή γλύπτη. Τμήμα 14/ 7 ή 8 |
"Ω
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΟΥ". Δεν υπάρχει κανένα όνομα ή επίθετο.
Γλύπτης: Πραξιτέλης Τζανουλίνος |
Τμήμα 5/ 483
|
Η Γυναίκα ως σύμβολο
Η γυναίκα ως σύμβολο της 'Δικαιοσύνης',
|
"Η γυναίκα ως σύμβολο της 'Επιστήμης', Τμήμα 1/100, Γλύπτης: Γεώργιος Βρούτος |
Η τελευταία φωτογραφία είναι το μνημείο της Τσεβά − που θυμίζει γυναίκα που δεν της ξεφεύγει τίποτα ή αλλιώς ...ο άγρυπνος φύλακας του Πρώτου Νεκροταφείου. Τμήμα 5/219 Γλύπτης: Βρεττός
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου