Κυριακή 25 Ιουνίου 2017

ΑΡΩΜΑ ΓΥΝΑΙΚΑΣ



 Η  ΓΥΝΑΙΚΑ



Ανάμεσα στους ήρωες του ΄21 και τους πολιτικούς, πνευματικούς και οικονομικούς παράγοντες της εποχής στην Ελλάδα υπάρχουν και οι Γυναίκες στο Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών. Η απεικόνιση των γυναικών σε αντίθεση με τις γυναικείες φιγούρες  όπως οι άγγελοι ή το πνεύμα που θρηνεί είναι σαφώς λιγότερες. Η χρυσή εποχή των γλυπτών του 19ου αιώνα και αρχές του 20ου ήταν όντως ανδροκρατούμενη εποχή και ο άντρας εκπροσωπούσε  τα οικογενειακά μνημεία.

Σας παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα από τις Πρώτες Κυρίες. Άλλοτε  είναι κομψή,  ή επιβλητική ή  μυστήρια μα και αισθησιακή. 







Η προτομή της Καλλιρόη Παρρέν. Ήταν φεμινίστρια, εκδότης της εφημερίδας  "Εφημερίς των Κυριών", ιδρυτής  του "Λυκείου των Ελληνίδων' και ήταν η πρώτη που κίνησε το θέμα της παραχώρησης δικαιώματος ψήφου στις γυναίκες. Γλύπτης προτομής: Κώστας Βαλσάμης.




Ο τάφος είναι πολύ παλιός και τα γράμματα δεν είναι ευανάγνωστα. Οι μπούκλες όμως της Μαρίας Τριανταφύλλου Παντζούρη  έχουν μείνει  ακέραιες στο χρόνο. Τμήμα 5/575


Η γυναίκα του γλύπτη Γ. Λαμπαδίτη  «σύζυγος του...Κωνσταμούλη» Τμήμα 7/336


 Θυμίζει φωτογραφία της εποχής. Οικογενειακός τάφος του 'Οθωνα Τετενέ.
 Γλύπτης: Θωμάς Θωμόπουλος, Τμήμα 8/128


      Αγέρωχος, δεσπόζει όρθιος δίπλα στη γυναίκα του.  Επίσημο ένδυμα εποχής και το δεξί χέρι στην τσέπη.  Η κόμμωση του καθώς και το μουστάκι θυμίζει την μόδα που ακολουθούν  οι σημερινοί νέοι.  Παρότι η γυναίκα του Ο. Τετενέ κάθεται  φαίνεται εξίσου ισχυρή προσωπικότητα.


Μια άλλη φεμινίστρια της εποχής. Προς μεγάλη έκπληξη των Αθηναίων ζήτησε να θαφτεί στο μνημείο του πρώτου συζύγου της και  άφησε πολλά λεφτά  σε  ιδρύματα. Ο γλύπτης  Φιλιππότης σαν μόδιστρος της έραψε μια περίτεχνη μπλούζα.  Τμήμα 1/115. Μαρία Κασσιμάτη.   Γλύπτης: Δημήτρης Φιλιππότης.


Το έντονο  βλέμμα της συγγραφέως Χαρίση Πουλίου, 
Γλύπτης  Γ. Λαμπαδίτης, Τμήμα 5/219


Η λεπτομέρεια της μπλούζας της 

                    

    Η τραγουδίστρια της Νίκης - η Σοφία ΒέμποΑπεικονίζει την Σοφία Βέμπο με χαμόγελο− το μοναδικό χαμόγελο στα γλυπτά του Νεκροταφείου.
Η καλλιτεχνική πορεία της εκτείνεται από το Μεσοπόλεμο  έως τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια
            Τμήμα 4/220 Γλύπτης: ΄Ικαρης.



Το μνημείο της Μαρίκας Κοτοπούλη, το οποίο βρίσκεται 
 στο τμήμα Πολυτελείας του  Πρώτου Νεκροταφείου. Τότε ήταν η μοναδική γυναίκα που τάφηκε στο Τμήμα Πολυτελείας αφού ο χώρος προοριζόταν μόνο για τους εξέχοντες άνδρες
Γλύπτης: Κλέαρχος Λουκόπουλος (1960).





Η Ελένη Παπαδάκη Τμήμα 1/375 
Γλυπτό του  Ευάγγελου Μουστάκα. (1987) διάλεξε το ρόλο της
ως  Ρεγάνη στο "Βασιλεά Ληρ" για ν' αποδώσει τη μορφή της.



Η εικόνα της Γυναίκας ως femme fatal. Αυτή η εικόνα για τη γυναίκα πάντα      υπάρχει. Σύμφωνα με το βιβλίο  με τίτλο το 'Α' Νεκροταφείο της Αθήνας' της Μ. Καρδίτσης-Αδάμου αυτό το γλυπτό ήταν μια διαφορετική επιλογή μιας γυναίκας που πενθεί. Γλύπτης: Νικόλαος Στεργίου.



en face  Τμήμα 4/ 313



Ο γλύπτης, Γεώργιος Μπονάνος  την έντυσε με  φόρεμα 
που αφήνει ακάλυπτα τα καλοσχηματισμένα πόδια της. Το σώμα της εκπέμπει  θηλυκότητα ενώ το πρόσωπο είναι ανέκφραστο  Τμήμα 7/41.



Οικογενειακός Τάφος Ιωάννης Χαρισιάδης, Τμήμα 14/31. Γλύπτης: Γιαννάκος

.


Ολόκληρο το άγαλμα

Η πανέμορφη Σοφία Χέλμη. Φαίνεται ότι  προσπαθεί  να θυμηθεί  αν ξέχασε κάτι ή μήπως η ίδια παρακολουθεί κάποια συζήτηση; Τμήμα 4/64, Γλύπτης: Ιωάννης Βιτσάρης



Οικογενειακός Τάφος Γεωργακοπούλου. 
Δεν βρέθηκε υπογραφή γλύπτη. Τμήμα 14/ 7 ή 8

   "Ω ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΟΥ". Δεν υπάρχει κανένα όνομα ή επίθετο. 
Γλύπτης: Πραξιτέλης Τζανουλίνος

Τμήμα 5/ 483



                                                                      



Οικογενειακός τάφος  Ι. Μαντέλα.  Κάθονται η μια δίπλα στην άλλη. Όλες φορούν τσεμπέρια. Οι γυναίκες ως σύμβολο του θρήνου, σε  ολόλευκο μάρμαρο. 
Τμήμα 14/145 Γλύπτης: Κλέαρχος Λουκόπουλος


Τμήμα 7/381 
Γλύπτρια: Τίτσα Χρυστοχοϊδη

                                       
Η Γυναίκα ως σύμβολο


Η γυναίκα ως σύμβολο της 'Δικαιοσύνης', Τμήμα 1/132 Γλύπτης: Ιωάννης Βιτσάρης
"Η γυναίκα ως σύμβολο της 'Επιστήμης', Τμήμα 1/100, Γλύπτης: Γεώργιος Βρούτος



Η τελευταία φωτογραφία  είναι το μνημείο της Τσεβά −  που θυμίζει  γυναίκα που δεν της ξεφεύγει τίποτα  ή αλλιώς ...ο  άγρυπνος φύλακας του Πρώτου Νεκροταφείου. Τμήμα 5/219 Γλύπτης:  Βρεττός

























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου